Sporten in de kou

Rijbewijskeuringen in Buurthuis Maasstraat
17 december 2017
Vuurwerkangst, doe er nu iets aan!
18 december 2017

Afgelopen week heeft iedereen gemerkt dat het winter is: de dagen en de nachten worden kouder en er is veel sneeuw gevallen. Welke impact hebben deze weersomstandigheden nu precies op het lichaam van sporters en wat kan er gedaan worden om de trainingen in de winterkou zo prettig mogelijk te laten verlopen?

Tolerantie tegen de kou is niet trainbaar; wel went het na verloop van tijd om in de kou te trainen en er beter mee om te leren gaan. Want trainen in de kou vraagt wel om een aantal aanpassingen in kleding, trainingsvorm en voedsel.

Wat zijn specifieke letsels die je kunt oplopen bij training in koud weer?
Elke sporter loopt kans op koudeletsel. Toch hebben vooral sporters met een slechte conditie of met een chronische ziekte een verhoogd risico. Daarnaast maken natte en/of bezwete kleding de sporter minder weerbaar tegen kou. Ook de fysieke gesteldheid van de sporter kan het verschil uitmaken. Een laag vetpercentage, vermoeidheid, slaaptekort en alcohol of medicatiegebruik zorgen dat de warmteproductie moeilijker in stand kan worden gehouden.
Sporters met chronische ziekten moeten er rekening mee houden dat ze sneller kunnen afkoelen dan andere sporters. Denk hierbij aan sporters met diabetes mellitus (suikerziekte), huidafwijkingen (psoriasis) en zenuwletsel (dwarslaesie).
Maar ook bij gezonde sporters kan de tolerantie voor kou sterk verschillen. Daarom moeten klachten over kou altijd serieus genomen worden.

Wanneer een sporter te lang blootgesteld is aan kou en de kerntemperatuur van 37 graden Celsius niet meer gehandhaafd kan worden, kan er onderkoeling optreden. Dit is vaak te zien aan een verwarde en versufte sporter met een verminderde coördinatie. Zoek een warmere omgeving op, laat de sporter hier rustig aan wennen en verwijder natte kleding. Is de sporter niet meer aanspreekbaar, schakel dan de hulpdiensten in.

Naast onderkoeling kan kou ook lokaal letsel en blessures veroorzaken. Denk hierbij aan bevroren ledematen en wintertenen en –handen. De ernst hiervan is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de duur van de blootstelling. Wintertenen en winterhanden gaan vanzelf over. De preventie bestaat uit het zorgen voor droge, warme kleding. Uiteraard geldt dat voorkomen beter is dan genezen, maar neem indien nodig contact op met een arts.

Preventieve maatregelen
Om warmteverlies tegen te gaan, is het belangrijk om in ieder geval twee lagen kleding te dragen. Thermokleding is zeer geschikt als onderlaag, omdat dit vocht doorgeeft aan de volgende kledinglaag. Zo blijft de laag die contact met de huid maakt droog. Let erop dat bovenkleding goed ademend is, zodat het vocht verder kan worden afgevoerd.
Vervang kleding bij langdurige inspanningen op gezette tijden om verzadiging met zweet en/of vocht te voorkomen; Draag eventueel een muts, het grootste deel van het warmteverlies gaat via het hoofd.

Sporters verbruiken tevens meer energie in een koude omgeving. Een tekort aan koolhydraten is zowel voor de warmtevoorziening als voor de training funest. Naast een normale koolhydraatrijke voeding, kunnen extra koolhydraatrijke dranken en tussendoortjes een tekort voorkomen.

Sporten in de kou vraagt dus om een serieuze aanpak om blessures te voorkomen en het sporten leuk te houden. Denk goed aan bovenstaande punten als je je conditie ook in de winter buiten op peil wilt houden!

Jacintha Otten, sportfysiotherapeut

Fysiotherapie Bos & Weide
Oude Beekbergerweg 21
Tel: 055-5331941
e-mail: info@bosenweide.nl

 

Comments are closed.